درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/02/04 - 23:07:2
تعداد بازدید: 1100
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آگهی از طرف خارجی ها برای تفرقه بین مردم افغانستان!/ چرا مشخص نمی کنند چه کسی آگهی تفرقه آمیز را تمویل مالی می کند؟
 آگهی از طرف خارجی ها برای تفرقه بین مردم افغانستان!/ چرا مشخص نمی کنند چه کسی آگهی تفرقه آمیز را تمویل مالی می کند؟

در این روزها تبلیغاتی در شماری از تلویزیونهای افغانستان نشر میشود که پرچم لشکر فاطمیون را در کنار پرچم گروه داعش نشان داده و هر دو به یک اندازه برای امنیت افغانستان تهدید جلو داده میشود.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از بی بی سی، در این اعلان تلویزیونی گفته می‌شود که "همسایگان ما برای افغانستان اهمیت قایل نمی‌شوند و آنها ما را نابود می‌کنند، فریاد مردم ما تا زمانی که تاثیر مخرب همسایه‌های ما ادامه داشته باشد، متوقف نخواهد شد."

بی‌بی‌سی می گوید که با منابعی در دولت افغانستان درباره مرجعی که این اعلان را به رسانه‌ها داده، صحبت کرد. این منابع می‌گویند که این اعلان‌ها از طرف دولت افغانستان به رسانه‌ها داده نشده است. بلکه نهادهای خارج از دولت افغانستان این اعلانها را تهیه و برای "نشر در بدل پول" به رسانه‌ها می‌دهند.

به گفته این منابع که نمی‌خواهند نامی از آنها برده شود این اعلان‌ها نه تنها کمکی به بهبود امنیت نکرده بلکه خود باعث ایجاد حساسیت‌های مذهبی در داخل افغانستان می‌شود. رسانه‌های که این نوع اعلان‌ها را پخش می‌کند به دلیل ملاحظات امنیتی حاضر نیستند مراجع تهیه و فراهم کننده آنرا افشا کنند.

نشر پرچم فاطمیون در کنار داعش واکنش‌هایی را نیز بر انگیخته است. شماری از کاربران شبکه های اجتماعی افغان مقایسه این دو را "دور از انصاف" دانسته اند. به نظر آنان فاطمیون هیج فعالیت در افغانستان ندارد و بر عکس داعش، هیچ کسی را در افغانستان هدف قرار نداده اند.

 

فاطمیون در افغانستان فعال اند؟

کرام الدین رضا زاده، نماینده ولایت غور و عضو کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که بعضی گزارش‌های درباره فعالیت فاطمیون در افغانستان به این کمیسیون رسیده ولی این گزارش‌ها مستند و معتبر نیست.

او می‌گوید که در سالهای گذشته مسئولین امنیتی افغانستان نیز درباره فعالیت این گروه ابراز نگرانی کرده بودند ولی آنان نیز سند معتبر درباره فعالیت این نیروها به کمیسیون دفاعی مجلس ارائه نکردند.

به گفته آقای رضا زاده گزارش‌های که اکنون درباره فعالیت این گروه نشر شده مستند و قابل اعتماد نیست.

عارف رحمانی، نماینده پارلمان از ولایت غزنی در توئیتر نوشته که "سه هفته پیش رئیس عمومی امنیت ملی به کمیسیون امنیت داخلی فراخوانده شده بود‌؛ از ایشان پرسیدم آیا فاطمیون در داخل افغانستان فعالیتی دارند. ایشان به گونه قاطع گفتند که فاطمیون هیچ گونه فعالیتی در داخل کشور ندارند و از این نظر تهدید بالفعل نمی‌باشند!"

آقای رحمانی اما می‌گوید که "فاطمیون را مانند داعش به عنوان یک تهدید از جانب کشور همسایه ما قلمداد نماید؛ وقتی به اقرار عالی ترین مقام امنیت ملی کشورما فاطمیون تهدیدی برای کشور ما نیست آیا سازمان های استخباراتی برای آغاز جنگ مذهبی در کشور ما زمینه سازی می کنند؟"

 

ایران از فاطمیون در افغانستان استفاده می‌کند؟

شجاع محسنی، تحلیلگر افغانستانی درباره اینکه واقعا ایران می‌خواهد از فاطمیون به عنوان نیروی اعمال نفوذ خود استفاده کند، گفت، اینکه ایران بخواهد به همگونی مذهبی فاطمیون اتکا کند و با استفاده از فاطمیون از آمریکا در افغانستان انتقام بگیرد، منتفی است.

به نظر او فاطمیون پدیده‌ای تازه نیست و تشکیلات با پیشینه است. اگر چنین برنامه‌ای در استراتژی ایران مطرح می‌بود تشکیلات آن از قبل در افغانستان پا می‌گرفت. در وضعیت کنونی که ایران از منظر فشار تحریم‌های اقتصادی و تامین نظامی، جبهه تازه‌ای را تمویل نمی‌تواند، قطعا تمایلی برای این کار ندارد.

اوافزود علاوه بر آن هر کشوری که دنبال نفوذ در کشوری باشد به دنبال گروه‌هایی می‌رود که قدرت، نفوذ و حضور دراز مدت در سیاست کشور خود داشته باشند و قطعا هیچ گروه شیعه در افغانستان از چنین پتانسیلی برخوردار نیست و سابقه رفتار ایران در اولویت دهی به احزاب در افغانستان هم این نکته را به خوبی می‌رساند که توجه ایران بیشتر به احزاب و تنظیم‌های غیرشیعی در افغانستان بوده است.

آقای محسنی معتقد است که ایران نه می‌خواهد و نه به سودش است که در افغانستان روی مذهب تکیه کند. علاوه بر این، مهمترین زمینه اجتماعی ایران برای مبارزه با آمریکا در افغانستان، وجود نفرت نسبت به آمریکا است. این نفرت و بیزاری در افغانستان در قلمروهای شیعی کمتر است و حوزه های سربازگیری و جبهه‌های جنگ مخالفان مسلح آمریکا در افغانستان نشان می‌دهد که مناطق جنوب غرب، شرق، شمال شرق وجنوب شرق بسیار بیشتر ازمناطق مرکزی از آمریکا بیزاری می‌جویند.

او معتقد است که براساس دو شاخص (نفرت از آمریکا و نفوذ و حضور در سیاست کشور) اگر ایران دنبال انتقام از آمریکا در افغانستان باشد، سراغ شیعیان و مناطق مرکزی نمی‌رود چون اگر جبهه‌ای در میان شیعیان بگشاید، برخلاف دیگر گروه‌های متحد ایران در خاورمیانه که در دولت مرکزی کشورهای خود نفوذ قوی دارند، این گروه افغانستانی، متکی به حمایت دولت مرکزی نخواهد بود، عقبه سیاسی قوی در ساختار نظام سیاسی افغانستان نخواهد داشت و سرکوب می‌شود.

 

آگهی تفرقه آمیز

با توجه به گزارشات در می یابیم که عده ای نوکر غرب و احتمالا با پول نفتی سعودی ها سعی دارند تا در افغانستان تفرقه مذهبی ایجاد نمایند تا از این طریق به اهدام شوم شان برسند. و موضوع دیگر این که یک آگهی تفرقه آمیز از رسانه های رسمی مملکت نشر می شود، اما چرا ارگانهای دولتی نمی دانند که این آگهی ها چرا نشر می شود؟ از طرف چه کسی تمویل مالی می گردد؟ و چرا از این رسانه ها بازخواست نمی شود؟

یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه که سفر اخیر نماینده وزارت خارجه ایران و دیدار با سیاستمداران و رهبران افغانستان و سخنان وی مبنی بر ایجاد دولت همه شمول، به مزاق تیم دولت ساز خوش نیامد به حدی که مشاور فرهنگی اشرف غنی از سخنان این دیپلمات ایرانی انتقاد کرد. لذا این آگهی می توان به نحوی جواب سخنان نماینده وزیر خارجه ایران باشد، اما ارگ نشینان باید بدانند که با توهین به شیعیان و افغانان و ایجاد تفرقه به هیچ عنوان نمی توانند، چوکی ریاست جمهوری را برای اشرف غنی مشروعیت دهند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/16257


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا


سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان


مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد


دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل


آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان


سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است


تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران


یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود


عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین


طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند


روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم


روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت


هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است


اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد


گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان


انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت


ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان


صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد


کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم


بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند


حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد


نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان


شورش در پاریس در پی کشته شدن سه تبعه افغان


حکومت طالبان برای ازبکستان سفیر جدید تعیین کرد





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.